Στο έκτρωμα διάλυσης της Ελληνικής Επικράτειας (: “Καλλικράτης”) υπάρχουν 2 άρθρα τα οποία αποτελούν ψήγματα Δημοκρατίσας μεν, που δεν εφαρμόζονται δε ... εντόνως και κυρίως δεν εφαρμόζονται ουσιαστικά.
Το άρθρο 76 του Νόμου 3852/2010 όπου η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης έχει τις παρακάτω αρμοδιότητες:
1. Στους δήμους με πληθυσμό μεγαλύτερο
από δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους συγκροτείται, με απόφαση του
δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο τρίτων
(2/3) των μελών του και εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από την
εγκατάσταση των δημοτικών αρχών, δημοτική επιτροπή διαβούλευσης ως
όργανο με συμβουλευτικές αρμοδιότητες. Η διάρκεια της θητείας της
δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης δεν υπερβαίνει τα δυόμιση έτη. Δημοτική
επιτροπή διαβούλευσης μπορεί να συγκροτηθεί και σε μικρότερους δήμους,
με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης
αποτελείται από εκπροσώπους των φορέων της τοπικής κοινωνίας, όπως:
α) των τοπικών εμπορικών και επαγγελματικών συλλόγων και οργανώσεων
β) των επιστημονικών συλλόγων και φορέων
γ) των τοπικών οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών
δ) των εργαζομένων στο δήμο και τα νομικά του πρόσωπα
ε) των ενώσεων και συλλόγων γονέων
στ) των αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων και φορέων
ζ) των εθελοντικών οργανώσεων και κινήσεων πολιτών
η) άλλων οργανώσεων και φορέων της κοινωνίας των πολιτών
θ) εκπρόσωποι των τοπικών συμβουλίων νέων και
ι) δημότες.
Ο συνολικός αριθμός των μελών της
δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου,
μπορεί να είναι από είκοσι πέντε (25) έως πενήντα (50) μέλη. Σε ποσοστό
ένα τρίτο (1/3) του συνολικού αριθμού των μελών εκπροσώπων φορέων
ορίζονται επιπλέον μέλη, μετά από κλήρωση, δημότες εγγεγραμμένοι στους
εκλογικούς καταλόγους καθώς και όσοι είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς
εκλογικούς καταλόγους. Στη δημοτική επιτροπή διαβούλευσης προεδρεύει ο
δήμαρχος ή ο αντιδήμαρχος που ορίζει ο δήμαρχος με απόφασή του. Στις
συνεδριάσεις της επιτροπής καλούνται κατά περίπτωση και συμμετέχουν
χωρίς δικαίωμα ψήφου και εκπρόσωποι αρμόδιων κρατικών αρχών, των τοπικών
οργανώσεων πολιτικών κομμάτων, καθώς και οι επικεφαλής των δημοτικών
παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο δημοτικό συμβούλιο.
2. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης:
α) Γνωμοδοτεί στο δημοτικό συμβούλιο
σχετικά με τα αναπτυξιακά προγράμματα και τα προγράμματα δράσης του
δήμου, το επιχειρησιακό πρόγραμμα και το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου.
β) Γνωμοδοτεί για θέματα γενικότερου τοπικού ενδιαφέροντος, που παραπέμπονται σε αυτή από το δημοτικό συμβούλιο ή τον δήμαρχο.
γ) Εξετάζει τα τοπικά προβλήματα και
τις αναπτυξιακές δυνατότητες του δήμου και διατυπώνει γνώμη για την
επίλυση των προβλημάτων και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων αυτών.
δ) Δύναται να διατυπώνει παρατηρήσεις
επί του περιεχομένου των κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεων οι οποίες
εκδίδονται σύμφωνα με το άρθρο 79 του Κ.Δ.Κ..
Η διατύπωση γνώμης από τη δημοτική
επιτροπή διαβούλευσης δεν αποκλείει την παράλληλη ηλεκτρονική
διαβούλευση με τους πολίτες, μέσω διαδικτύου. Οι προτάσεις της
ηλεκτρονικής διαβούλευσης συγκεντρώνονται και συστηματοποιούνται από τις
αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου και παρουσιάζονται από τον πρόεδρο της
δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης κατά την αντίστοιχη συνεδρίασή της.
3. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης
συνεδριάζει δημόσια, μετά από πρόσκληση του προέδρου της, υποχρεωτικά
μια φορά το χρόνο, πριν από τη σύνταξη των προσχεδίων του προϋπολογισμού
και του ετήσιου προγράμματος δράσης και τουλάχιστον μία φορά κάθε τρεις
(3) μήνες για άλλα θέματα που εισάγονται προς συζήτηση. Η πρόσκληση
κοινοποιείται στα μέλη με κάθε πρόσφορο μέσο επτά (7) εργάσιμες ημέρες
πριν τη συνεδρίαση και περιλαμβάνει την ημερήσια διάταξη, τον τόπο, την
ημερομηνία και την ώρα της συνεδρίασης και συνοδεύεται από εισήγηση επί
των υπό συζήτηση θεμάτων. Σε περίπτωση έλλειψης απαρτίας, η συνεδρίαση
επαναλαμβάνεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα, οπότε θεωρείται σε
κάθε περίπτωση ότι υφίσταται απαρτία. Η γραμματειακή υποστήριξη της
δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης γίνεται από τις υπηρεσίες του δήμου και
τηρούνται πρακτικά. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης διατυπώνει τη
γνώμη της μετά από σχετική συζήτηση. Στην εισήγησή της αναγράφονται όλες
οι γνώμες που διατυπώνονται.
4. Το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να
ψηφίζει σχετικό κανονισμό διαβούλευσης, ο οποίος ρυθμίζει όλα τα θέματα
τα σχετικά με τις διαδικασίες διαβούλευσης, τη συμμετοχή φορέων και
πολιτών σε αυτή, καθώς και την παρουσίαση των πορισμάτων της
διαβούλευσης στο αρμόδιο όργανο του δήμου.
και το άρθρο 77 του Ν. 3852/2010 (: “Καλλικράτης”) όπου προβλέπεται η
διαδικασία επιλογής και η αποστολή του προσώπου που θα επωμιστεί το
έργο του Συμπαραστάτη του Δημότη σε κάθε δήμο και προβλέπει τα εξής:
1. Στους δήμους άνω των είκοσι χιλιάδων (20.000) κατοίκων, με απόφαση
του δημοτικού συμβουλίου, επιλέγεται, κατόπιν προκηρύξεως που
δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου, πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και
εμπειρίας, ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης.
Υποψηφιότητες υποβάλλονται με δήλωση που κατατίθεται στο προεδρείο του
δημοτικού συμβουλίου κατά την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Ως
συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν μπορεί να επιλεγεί
αιρετός δήμου, περιφέρειας ή βουλευτής. Ως προς το αξίωμα του
συμπαραστάτη του δημότη ισχύουντα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που
προβλέπονται στο άρθρο 14 του παρόντος. Η θητεία του συμπαραστάτη
ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών.
2. Η διαδικασία για την επιλογή του συμπαραστάτη γίνεται εντός δύο
(2) μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών. Ο συμπαραστάτης του
δημότη και της επιχείρησης επιλέγεται με απόφαση η οποία λαμβάνεται με
μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των
μελών του δημοτικού συμβουλίου. Αν δεν επιτευχθεί η επιλογή, η
ψηφοφορία επαναλαμβάνεται κατά την ίδια ή μεταγενέστερη συνεδρίαση με
την ίδια πλειοψηφία. Είναι επιτρεπτή με την ίδια πλειοψηφία και την αυτή
διαδικασία η ανάκληση του συμπαραστάτη για πλημμελή εκτέλεση των
καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού
συμβουλίου.
3. Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του
δήμου, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για
κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών του προσώπων και των
επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά
προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά
εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους.
4. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και
της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του
Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών
οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.
5. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια
έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην
ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον απολογισμό της
δημοτικής αρχής κατά τις διατάξεις του άρθρου 217του Κ.Δ.Κ., εντός
τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της. Ο συμπαραστάτης μπορεί επίσης
να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της δημοτικής διοίκησης
και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής
του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο
ίδιος εντοπίζει. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του
συμπαραστάτη υποβάλλονται στον δήμαρχο και κοινοποιούνται στο δημοτικό
συμβούλιο και στον γενικόγραμματέα του δήμου. Τόσο η ετήσια έκθεση όσο
και οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη αναρτώνται υποχρεωτικά στην
ιστοσελίδα του δήμου με φροντίδα των δημοτικών υπηρεσιών.
6. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης λαμβάνει αντιμισθία
ισόποση με την αντιμισθία του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου. Ως
προς την καταστατική θέση και τις ευθύνες του συμπαραστάτη και της
επιχείρησης ισχύουν οι σχετικές διατάξεις για τους δημοτικούς
συμβούλους.
Επιπροσθέτως
Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν είναι ένα πολιτικό πρόσωπο, ούτε άλλος ένας δημοτικός σύμβουλος
(όπως προέβλεπε το αρχικό νομοσχέδιο). Ο “Καλλικράτης” προβλέπει
μάλιστα κώλυμα υποψηφιότητας για τον συμπαραστάτη του δημότη, ώστε να
αποκλείσει την συμμετοχή του στις επόμενες δημοτικές εκλογές (άρθρο 14
παρ. 1β). Η επίλυση διαφορών μεταξύ δημοτών και δημοτικών υπηρεσιών
αποτελεί μια διαδικασία προάσπισης της αρχής της νομιμότητας και της
χρηστής διοίκησης, σε συγκεκριμένες ατομικές υποθέσεις,
όχι άσκηση πολιτικής, ούτε παρέμβασης σε γενικές υποθέσεις του Δήμου.
Οι παρακάτω αρχές λειτουργίας που περιλαμβάνονταν στην πρότασή μας από
την αρχική της εκδοχή (25.11.2010), ήδη ακολουθούνται ως καταστατικές
αρχές από όλους του συμπαραστάτες του δημότη και της επιχείρησης και
στους 22 δήμους που αυτοί λειτουργούν.
Η αποστολή που έχει ανατεθεί από τον νόμο στον
συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης αφορά τη διαμεσολάβηση
ανάμεσα στον ενδιαφερόμενο και στους δημοτικούς φορείς, με στόχο την
επίλυση των μεταξύ τους διαφορών. Πρωταρχικά χαρακτηριστικά που οφείλει
να παρουσιάζει ένας διαμεσολαβητής ανάμεσα σε ιδιώτη και δημόσιο είναι η
αμεροληψία, η αντικειμενικότητα και η ανεξαρτησία.
Συνεπώς, ο συμπαραστάτης θα πρέπει να λειτουργεί με όρους που θα
διασφαλίζουν την έλλειψη εξαρτήσεων, καθώς και προσωπικών ή άλλων
συμφερόντων στο πλαίσιο της αποστολής που του έχει ανατεθεί.
Οι παραπάνω αξίες και ιδιότητες διασφαλίζονται εφόσον τηρείται η αρχή της διαφάνειας και η αρχή της ίσης μεταχείρισης.
Ένας θεσμός που έχει ως αποστολή την ενίσχυση της τήρησης της
νομιμότητας και της δημόσιας λογοδοσίας των δημοτικών υπηρεσιών είναι
αυτονόητο ότι θα πρέπει να λειτουργεί με πλήρη ανοικτότητα – δημοσιότητα
και με όρους που εγγυώνται την ευχερή πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων
στις υπηρεσίες του.
Η διαφάνεια της δράσης του συμπαραστάτη θα διασφαλιστεί με την τήρηση
καταγραφής (log files) για κάθε βήμα της διαμεσολάβησης και με την
δημοσιοποίηση κάθε αποτελέσματος, με την ανάρτηση της έκβασης κάθε
καταγγελίας στο διαδίκτυο (βλ. παρακάτω υπό “μέθοδος αποτελεσματικής
διαμεσολάβησης”).
Η ίση πρόσβαση στις υπηρεσίες διαμεσολάβησης που παρέχει ο
συμπαραστάτης προϋποθέτει την αυξημένη προστασία των πιο ευπαθών
ενδιαφερομένων που θα προσφεύγουν σε αυτόν. Γι’ αυτό θα πρέπει οι
ενδιαφερόμενοι να έχουν την δυνατότητα να υποβάλλουν καταγγελίες που θα
υποβληθούν σε επεξεργασία με απόκρυψη των στοιχείων τους. Σε κάθε
περίπτωση καταγγελίας και υποβολής στοιχείων από ενδιαφερόμενους, καθώς
και στο πλαίσιο της δημοσιοποίησης αποτελεσμάτων, βασική αρχή της
λειτουργίας του συμπαραστάτη είναι ο σεβασμός των κανόνων προστασίας προσωπικών δεδομένων, οι οποίοι δεν θα πρέπει να καταπατώνται χάριν μιας ακρίτως εφαρμοζόμενης “διαφάνειας”.
Η αποτελεσματική λειτουργία του συμπαραστάτη επιβάλλει επίσης την τήρηση της αρχής της επιείκειας,
κατά την οποία θα πρέπει να προτιμάται κάθε φορά η υπέρ του
ενδιαφερομένου εκδοχή των νομικών ερμηνειών που επιδέχονται οι
εφαρμοζόμενοι κανόνες δικαίου. Όταν ο συμπαραστάτης καλείται να επιλύσει
νομικές διαφορές, θα πρέπει να ακολουθεί ευέλικτες λύσεις, προβαίνοντας
σε σύμφωνη με το Σύνταγμα ή το Ευρωπαϊκό δίκαιο ερμηνεία.
Η εγγύτητα του συμπαραστάτη προς τις δημοτικές υπηρεσίες που καλείται να κινητοποιήσει επιβάλλει και την αρχή της ταχείας επίλυσης των διαφορών,
χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση και κατ’ ανώτατο όριο εντός των 30
ημερών που ο νόμος τάσσει για την γραπτή ενημέρωση του ενδιαφερόμενου.
Μόνο όταν ο συμπαραστάτης επεμβαίνει άμεσα και χωρίς καθυστέρηση θα
αποτελέσει πραγματικά ένα εναλλακτικό μηχανισμό για την επίλυση των
διαφορών, δικαιώνοντας έτσι την θέσπισή του, σύμφωνα με την αιτιολογική
έκθεση του Καλλικράτη. Η αρχή της ταχείας επίλυσης των διαφορών
επιβάλλει την εκτέλεση της αποστολής του με έναν αντι-γραφειοκρατικό
τρόπο, αλλά και την υποστήριξή του από προσωπικό του Δήμου που έχει
ειδίκευση σε ορισμένους κεντρικούς τομείς που πρόκειται να απασχολήσουν
το έργο του (βλ. παρακάτω, υπό “προτεινόμενη διάρθρωση της υπηρεσίας του
συμπαραστάτη”).
Για τα ανωτέρω χρησιμοποιήθηκαν διάφορες πηγές.
Υ.Γ. Ο αυτοσκοπός της παρούσας ανάρτησης είναι να χρησιμοποιηθούν επ΄ ωφελεία του κόσμου το σύνολο των θετικών στοιχείων, έως ότου καταργηθούν .....