Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

3 νεκροί σε 14 μέρες από ανατροπή τρακτέρ

Π α τ ρ ι ώ τ ε ς     Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η !

Μέσα σε 14 ημέρες 3 νεκροί από ανατροπή τρακτέρ. Αναλυτικότερα χθες ένας 70χρονος χειριστής τρακτέρ στην Μονεμβασιά, σήμερα ένας 61χρονος στην Πέλλα και προ 14 ημερών ένας 88χρονος στο Στάδιο Αρκαδίας, έχασαν την ζωή τους όταν ανατράπηκε το τρακτέρ που χειρίζονταν.

Σημειωτέον πως, από την αρχή του έτους έχουν σκοτωθεί περί τους 10 χειριστές τρακτέρ, λόγω ανατροπής του, σε όλη την Χώρα ! Το τρακτέρ είναι εργαλείο και όχι Ι.Χ. αυτοκίνητο ή τανκ. 
Έχει ψηλά το κέντρο βάρος του και η ανατροπή του είναι εύκολη όταν υπερβαίνουμε τις δυνατότητές του. Τα αποτελέσματα δε της ανατροπής του είναι Θ Α Ν Α Τ Η Φ Ο Ρ Α για τον χειριστή ή/και τους αναβάτες του !!!
Διαβάστε με προσοχή το κατωτέρω άρθρο και ξανά, ΠΡΟΣΟΧΗ !
Γιώργος Θ. Κανελλάκης


Πως να αποφεύγομε τα ατυχήματα από ανατροπή τρακτέρ

Το γεωργικό τρακτέρ είναι αναμφίβολα ένα πάρα πολύ χρήσιμο γεωργικό μηχάνημα και ο καθημερινός σύντροφος του αγρότη. Είναι επίσης ένα  ευέλικτο μηχάνημα πού μπορεί να
εκτελέσει ένα σωρό διαφορετικές εργασίες με τα διάφορα εξαρτήματα και προσαρτήσεις πού δέχεται. Γι΄αυτό και έχει γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο και ένας βασικός συνεργάτης του σύγχρονου αγρότη.

Παράλληλα όμως, τα ατυχήματα πού δυστυχώς βλέπομε συχνά στις εφημερίδες μάς θυμίζουν και μια άλλη όχι τόσο ευχάριστη εικόνα, το πόσο επικίνδυνα είναι. Σε ένα μικρό τόπο σαν τον δικό μας, τα ατυχήματα με τα γεωργικά τρακτέρ δεν λένε να σταματήσουν και δεν περνά σχεδόν χρόνος χωρίς να θρηνήσουμε τουλάχιστον ένα θύμα από ατύχημα με τρακτέρ.

Είναι γεγονός ότι το τρακτέρ είναι ένα πολύπλοκο και επικίνδυνο μηχάνημα. Το κάθε τρακτέρ έρχεται με μια πληθώρα από φανερούς και κρυφούς κινδύνους με τους οποίους ο αγρότης είναι αναγκασμένος να βρίσκεται σε στενή επαφή λόγω της φύσεως της δουλειάς του. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι κίνδυνοι είναι αναπόφευκτοι. Όπως όλοι οι κίνδυνοι πού μας περιβάλλουν έτσι και οι κίνδυνοι από τα τρακτέρ μπορούν κάλλιστα να απομονωθούν ή να περιοριστούν ή ακόμα και να εκμηδενιστούν εντελώς. Αυτή τη φιλοσοφία μάς προσφέρει η σύγχρονη ευρωπαϊκή νομοθεσία για Ασφάλεια και Υγεία στην Εργασία. Μια νομοθεσία πού εφαρμόζεται με επιτυχία σε όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας και δεν υπάρχει λόγος γιατί ο αγροτικός κόσμος να εξαιρείται.

Ένας σοβαρός κίνδυνος πού παρουσιάζεται στα γεωργικά τρακτέρ είναι από τυχόν ανατροπή του. Λόγω τής φύσεως της δουλειάς του, το τρακτέρ είναι αναγκαστικά ένα ψηλό μηχάνημα για να μπορεί να περνά πάνω από χόρτα, καλλιέργειες και ανώμαλα εδάφη και ως εκ τούτου το κέντρο βάρους του είναι ψηλά. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιο εύκολο να ανατραπεί παρά ένα αυτοκίνητο ή άλλο χαμηλό όχημα. Μια ανατροπή τρακτέρ μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό ή ακόμα και τον θάνατο στον οδηγό ή και σε άλλα επηρεαζόμενα πρόσωπα. Δεν υπάρχει τίποτε πιο πολύτιμο από την ίδια την ζωή γι΄αυτό και επιβάλλεται να λαμβάνονται μέτρα για να αποφεύγεται ο σοβαρός αυτό κίνδυνος.
  1. Η βασική προστασία τού οδηγού τρακτέρ είναι η καμπίνα προστασίας (ή προστατευτικό πλαίσιο) η λεγόμενη ROPS (Roll Over Protection System). Έχει αποδειχθεί ότι η καμπίνα αυτή είναι εξαιρετικά αποτελεσματική και έχει σώσει πολλές ζωές. Για το λόγο αυτό έχει εκδοθεί σχετική ευρωπαϊκή οδηγία πού απαιτεί όπως όλα τα καινούρια τρακτέρ εντός της ευρωπαϊκής ένωσης να είναι εφοδιασμένα με την καμπίνα προστασίας ROPS. Γιά τα υφιστάμενα τρακτέρ που δεν είναι εξοπλισμένα με ROPS υπάρχει σχέδιο επιχορήγησης για την αγορά και εγκατάσταση τους. Εννοείται ότι παράλληλα με την καμπίνα ο οδηγός πρέπει να είναι προσδεδεμένος με ζώνη ασφαλείας. Η ζώνη ασφαλείας κρατεί τον οδηγό μέσα σε ένα στερεό χώρο στη ασφάλεια τής καμπίνας. Ο συνδυασμός αυτός καμπίνα+ζώνη ασφαλείας προστατεύει τον οδηγό από κτυπήματα στο έδαφος ή ακόμα και από το βάρος του ίδιου του τρακτέρ του σε περίπτωση ανατροπής. Η ζώνη ασφαλείας πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε συνδυασμό με την καμπίνα ασφαλείας.
  2. Στις στροφές το τρακτέρ έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να αναποδογυριστεί. Σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να κινείται1 με πιό χαμηλή ταχύτητα.  Όταν το τρακτέρ κινείται σε κεκλιμένο έδαφος προς τα κάτω πρέπει να μπαίνει χαμηλή ταχύτητα και να χρησιμοποιείται η μηχανή για να φρενάρει το μηχάνημα.
  3. Σε κεκλιμένα εδάφη να αποφεύγονται οι κινήσεις κατά μήκος της κλίσης. Είναι προτιμότερο να κινείται από το ψηλό σημείο στο χαμηλό και αντιστρόφως.
  4.  Όταν υπάρχουν αυλάκια, το τρακτέρ πρέπει να μένει μακριά από την άκρη τού αυλακιού σε μια απόσταση τουλάχιστον ίση με το βάθος τού αυλακιού. Αν πάει πιο κοντά υπάρχει κίνδυνος να σκάσει το χώμα και να προκαλέσει αναποδογύρισμα τού μηχανήματος.
  5. Όταν το τρακτέρ κινείται με μεγάλη ταχύτητα (π.χ. σε δρόμο), τα δύο φρένα να μανταλώνουν μεταξύ τους. Αν δεν είναι μανταλωμένα και το ένα φρένο πιεστεί περισσότερο από το άλλο το τρακτέρ μπορεί εύκολα να στρίψει και να αναποδογυριστεί.5
  6. Χρειάζεται προσοχή σε ανωμαλίες τού εδάφους. Μια πέτρα ή ένας λάκκος η ένα αυλάκι σε ένα χωράφι μπορεί να προκαλέσει απώλεια ελέγχου στο οδήγημα ή ακόμα και ανατροπή.
  7. Προσοχή χρειάζεται και όταν το τρακτέρ τραβά φορτία σε καρότσα. Η καρότσα μπορεί να αναποδογυρίσει το τρακτέρ σε μία στροφή λόγω υπερβολικής ταχύτητας. Επίσης ένα απότομο φρενάρισμα μπορεί να φέρει την καρότσα να σπρώξει το τρακτέρ προς τα εμπρός με απώλεια ελέγχου και απρόβλεπτες συνέπειες.
  8. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή όταν το τρακτέρ μεταφέρει φορτίο μέσα σε κάδο στο μπροστινό μέρος. Ο φορτωμένος κάδος μεταφέρει το κέντρο βάρους πιο ψηλά κάνοντας το τρακτέρ ακόμα πιο εύκολο να αναποδογυριστεί. Γι΄αυτό χρειάζεται πολλή προσοχή όταν το τρακτέρ κινείται με τέτοιο φορτίο. Σε τέτοια περίπτωση ο κάδος πρέπει πάντα να είναι χαμηλωμένος.
  9. Όταν υπάρχει φορτίο στο πίσω μέρος πρέπει να δένεται χαμηλά. Αν το φορτίο δεθεί ψηλά, τότε υπάρχει μεγάλος κίνδυνος το τρακτέρ να ανατραπεί προς τα πίσω. Τέτοια λανθασμένα δεσίματα έχουν προκαλέσει πολλά αναποδογυρίσματα προς τα πίσω. Ο κίνδυνος αναποδογυρίσματος προς τα πίσω αυξάνεται ακόμα περισσότερο αν το τρακτέρ κινείται σε κλίση προς τα πάνω.10
  10. Ενας καλός τρόπος να σταθεροποιηθεί το τρακτέρ και να αποφεύγονται ανατροπές, είναι να μπαίνουν βάρη αντιστάθμισης στο μπροστινό μέρος τού τρακτέρ.
  11. Λόγω τού ότι είναι επικίνδυνο μηχάνημα, το τρακτέρ πρέπει να οδηγείται μόνο από έμπειρα πρόσωπα. Είναι 11πολύ δελεαστικό να αφήνομε κάποιον άλλο να το οδηγεί, να το μεταφέρει για ευκολία μας ή ακόμα και να το δανείζεται. Πολλά ατυχήματα έχουν σημειωθεί σε τέτοιες “έκτακτες περιπτώσεις” οι οποίες ουσιαστικά ανοίγουν την πόρτα στον κίνδυνο και οι πιθανότητες για ατύχημα αυξάνονται κατακόρυφα. Πριν οδηγήσει οποιοσδήποτε ένα τρακτέρ πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι είναι γνώστης του μηχανήματος και μπορεί να το χειριστεί με απόλυτη ασφάλεια. Είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο όταν τα τρακτέρ οδηγούνται από ανήλικους. Λόγω της απειρίας τους αλλά και λόγω της αδυναμίας τους να εκτιμήσουν σωστά τον κίνδυνο, έχουν δυστυχώς γίνει πολλά σοβαρά ατυχήματα ανατροπών τρακτέρ με οδηγούς ή συνεπιβάτες παιδιά.
Τα πιο πάνω αναφέρονται σε κινδύνους πού έχουν σχέση με πιθανή ανατροπή του τρακτέρ. Οπωσδήποτε υπάρχουν και πολλοί άλλοι κίνδυνοι με τρακτέρ για τους οποίους θα αναφερθούμε σε άλλο μελλοντικό άρθρο.
Γιάννης Κακουλλής
Σύμβουλος Ασφάλειας και Υγείας
Μέλος του ΔΣ του ΣΑΥΚ

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα γράδα ρακής και τσίπουρου και η αντιστοιχία τους σε οινόπνευμα

Γράδα και αλκοόλ – Πόσο οινόπνευμα πρέπει να έχει η ευχάριστης γεύσης τσικουδιά ή τσίπουρο; Οι περισσότεροι, ακόμα και πολλοί παραγωγοί ρακής και τσίπουρου συγχέουν τα (κακώς, κάκιστα ισχύοντα ακόμα στην Ελλάδα, ενώ έχουν καταργηθεί διεθνώς) γράδα τσικουδιάς και τσίπουρου με τους οινοπνευματικούς βαθμούς  ή αγνοούν ότι βγάζοντας π.χ. ως συνήθως (κακώς) 18 γράδα την ρακή, την βγάζουν με 46% οινόπνευμα (!!!) ενώ το ουίσκι και η βότκα  που μάλιστα πίνονται αραιωμένα με πολλά παγάκια και αναψυκτικά ή χυμούς φρούτων, έχουν γύρω στους 43. Η ευχάριστης γεύσης τσικουδιά δεν πρέπει να ξεπερνά τους 37-39 το πολύ  βαθμούς οινοπνεύματος, δηλαδή 16-16,5 γράδα (βλ πίνακα παρακάτω). Δυστυχώς, ελάχιστοι

Φτιάχνω αγνό σαπούνι εύκολα και γρήγορα

Αφιερωμένο το κατωτέρω στην μνήμη του αγαπημένου μας και καλού Ανθρώπου, Δημήτρη (Μίμη) Κανελλάκη που απεβίωσε την Πέμπτη 28-5-2015 στην Τρίπολη όπου και ετάφη την μεθεπομένη. Και το αφιερώνω στον Μίμη μιας και λάτρευε το χωριό, την γη, την καλλιέργεια της και το δούλεμα της φύσης και των προϊόντων της με τα χεράκια του. Πράξεις που έκανε κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, εδώ και χρόνια, εξαιρουμένου του φετινού που "έφυγε". Καλό ταξίδι Μίμη. Γιώργος Θ. Κανελλάκης Φτιάχνω αγνό σαπούνι εύκολα και γρήγορα Πηγαίνοντας στα χωριά όλο και κάποιο τενεκέ με περσινό ή και παλαιότερο λάδι θα βρούμε.  Όσο παλαιότερο το λάδι, τόσο το καλύτερο, αν θέλουμε να κάνουμε σαπούνι που θα είναι εξαιρετικό, υγιεινό, υποαλεργικό, αγνό και κυρίως 100% οικολογικό, μέσα σε 1/2 ώρα. Οδηγίες :  ζυγίζουμε το λάδι που έχουμε σε ζυγαριά ακριβείας. Σημειωτέον πως, το μπουκάλι με το 1 λίτρο λάδι δεν ζυγίζει 1 κιλό λάδι, μιας και είναι πολύ ελαφρύτερο ! για κάθε κιλό λάδι χρειαζόμαστε  300 γραμμάρια

Κάνω προζύμι, κάνω ψωμί, κρατάω προζύμι !!!

Στα κατωτέρω 5 θέματα - τίτλους, θα θυμίσουμε απλές και ξεχασμένες δυστυχώς διεργασίες για την δημιουργία μυρωδάτου ψωμιού. Διεργασίες όπου, το κόστος της ετοιματζίδικης μαγιάς, περιττεύει και το αποτέλεσμα του ψωμιού μας ανταμείβει υπέρμετρα.  Σημειωτέον, μπορούμε να κάνουμε προζύμι με σκέτο αλεύρι και νερό ή με νερό που έχει μείνει μέσα του έχει μείνει μια μέρα ένα κλαδάκι βασιλικού και σπόρων μήλου ή με μέλι μέσα στο νερό κλπ. Οι τρόποι αποτελούν καθαρά επιλογή δική μας.  Τονίζουμε δε ότι λέει και ο κορυφαίος νεαρός αρχιμάγειρας Άκης Πετρετζίκης για το "γνωστό θέμα" : "Όσο για τον αγιασμό δεν είναι απαραίτητος φυσικά. Απλό νερό κάνει. Στην Ελληνική παράδοση όμως αναφέρουν τον αγιασμό οπότε το βάζω και εγώ σαν τιμή για τα παλιά χρόνια..." Καλή επιτυχία. kontovazaina.blogspot.com   1. Πώς "πιάνουμε" το προζύμι Το καλοκαίρι είναι η πιο εύκολη εποχή για να "πιάσουμε" προζύμι λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας περιβάλλοντος, η